torsdag 2 oktober 2014

TV suger

TV suger! Inget nytt under solen, men det var roligt att höra min femåring uttrycka skillnaden mellan att se på TV och att bygga med lego, eller leka med dockor eller pyssla.

Hon sa. "Pappa när jag ser på TV känner jag mig pigg, men efteråt känner jag mig trött. Och när jag leker eller pysslar känner jag mig trött när jag håller på, men jag känner mig pigg efter."

Konsumtion suger. Ser du på TV vill du se mer TV och äta mer sötsaker. Socker fungerar som alkohol. Socker kräver mer socker, mer konsumtion e t c.

Hela idéen att hålla igång samhället genom överskott på konsumtion leder per definition till avgrundens rand. I det konsumerande medvetandetillståndet försöker man fylla ett hål med något som gör hålet än större.

Tideli, tideli, pom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar