onsdag 8 juli 2015

Det Nya Livet kännetecknas av att jag skapar resurser, när jag använder resurser

Det Nya Livet kännetecknas av att jag skapar resurser, när jag använder resurser:

Utsagan är att betrakta som ett axiom. Jag kan inte veta om det kommer att vara sant i alla lägen, men poängen med mitt skrivande och utforskande framöver kommer att handla om hur detta kommer att manifesteras i mitt liv på olika sätt.

Som ett exempel på ett pågående experiment är att uteslutande äta ekologiskt så lång det är möjligt. Ekologiskt odlad mat kostar mer per kilo än konventionellt odlad mat men jag är helt säker på att familjens utgifter för mat inte behöver bli större.

Jag har ingen riktig koll på hur mycket vi lägger ut på mat i dag, men jag känner redan ett större ansvarstagande både för ekonomi, hälsa och natur, nu när jag har vänt om på allvar.

Jag är inte anhängare av någon religiös föreställningsvärld, men jag är helt klar över att jag avsiktligt vänder mitt fokus mot än större andliga inslag i mitt liv än tidigare. För mig är det andligt utrymmet samma sak som att leva i Nuvarandet och det jag vänder mig bort från är att till stor del leva i Frånvarandet.

Ett hållbart ekologiskt liv hör hemma i Nuvarandet och ett resurs-slösande, miljöförstörande liv hör hemma i Frånvarandet. Nuvarandet och Frånvarandet är två mänskliga grund-medvetande-tillstånd som vem som helst har tillgång till och mer eller mindre fritt kan välja mellan.

Tidigare har jag inte ansträngt mig så mycket att äta grönsaker till maten, men i och med att jag skiftat i mitt sinne så blir det naturligt att vilja också äta mer grönt och frukt. Jag stekte färsk makrill och kollade i kylen vad jag hade för grönsaker hemma och fann en stock med bladselleri som sett sin bästa dag. Stjälkarna var alldeles vita. Det naturliga hade varit att slänga dem, men jag putsade bort det som var lite brunt och hackade upp resten och kokade det lite snabbt, i lite vatten. Sedan rörde jag ner lite ekologisk creame fraice. Det blev lyxigt värre och som brev på posten kom jag att tänka på allt ätligt som finns gratis att hämta ute i naturen.

Redan för fyrtio år sedan gjorde jag specialarbete på gymnasiet om växter i naturen som var användbara på olika sätt - Jag menar med lite ekologisk creme fraiche smakar säkert oxå kirskålen gott. Jag minns oxå att även ganska grova blad av maskros smakar gott med rödlök och en vinegrett.

Min poäng är att min kreativitet ökar påtagligt som en spinn-off-effekt av att jag är omvänd - det är vad Det Nya Livet handlar. Jag menar inte att vara omvänd i teknisk bemärkelse, det handlar inte i första hand om de ekologisk produkterna i sig, utan det är en helomvändning i medvetandet. Att medvetet lämna Frånvarandet och att leva i Nuvarandet skapar direkt mirakler. Det är rimligt att anta att det är detta storryn om Jesus handlar om. Även om jag inte behöver finna stöd i bilbeln för min personliga medvetandeomvändelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar