torsdag 28 mars 2013

Omarbetad text om medkänsla


Tankar om medkänsla - våren 2003, alldeles innan USA invaderade Irak.

av Lars André fil dr


Medkänsla är ett begrepp jag tycker mycket om och jag har erfarenheten av att medkänsla är nyckeln till ett värdigt liv för mig själv och de människor jag möter. Det är ett underbart ord som i min förståelse leder till tanken om att känna med, att känna samma sak som någon annan. Men av någon anledning verkar det som att ordet för många människor istället betyder ”motkänsla”.

Många människor pratar om vikten av att reagera mot något och i samma andetag pratar de om att detta är ett sätt att visa medkänsla. Vill man reagera så är det inget fel med det, men det har inget att göra med medkänsla. Om en människa står i kallt vatten så är det medkänsla att kliva i vattnet och uppleva kyla. Att stå på sidan om och demonstrera mot kallt vatten (eller krig) är en helt okay handling, men det är en handling av ”motkänsla”.

Jag hade dessa tankar när jag tog spårvagnen i morse för att bada på Valhalla. Vi satt i bastun och mina kamrater gick ut och hoppade i kallvattenbassängen. Det är riktigt kallt där och människor ser lite rädda och frusna ut innan de hoppar i, men när mina kamrater kom upp ur vattnet lyste deras ansikten upp som solar och Hans sa; ”det är som om att man transformeras”.

Man måste komma åt själva upplevelsen för att känna med och att därmed ha möjlighet att bidra till att transformera en situation. Kallt vatten eller krig är bara olika varianter på samma tema. Det är okay att stå bredvid och vara mot, men kalla det inte för medkänsla. Du behöver inte åka till Irak och låta bomberna regna över dig. Det räcker med att du upplever dina egna känslor som har med kriget att göra. Om du känner maktlöshet, förakt eller rädsla, så transformeras det till en annan känsla när du upplever det.

Ditt bidrag till att minska krigshetsarna i Irak (eller vilken som helst annan konflikt) genom att visa medkänsla, kanske eller kanske inte är av avgörande betydelse, men det är helt klart ett positivt bidrag i rätt riktning om du visar medkänsla i stället för ”motkänsla”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar