måndag 15 december 2014

Det spelar roll vad jag röstar på

Till valet i höstas hade jag lite känslan att det spelar ingen roll vad jag röstar på. Det var svårt att se tydliga gränser för var det ena alternativet startade och var det andra tog vid. Nu känns det väldigt tydlig vad jag skall rösta på och det är att lägga min röst på något av de partier som står upp för alla människors likaberättigade värde att få leva i vårt land.

Jag älskar den mänskliga aspekten av livet, den del där vi alla människor har möjlighet att känna att vi har samma ursprung. Alla nu levande människor på denna planet kommer från en och samma urmoder. Det är bara att kolla DNAt i dina mitokondrier. Och jämföra det svarskallarnas och andra främmande fåglar i vårt land.  Det är vetenskapligt bevisat! Att försöka stänga någon människa eller kulturyttring ute ur landet är lika dumt som att vägra låta sin högra fot få tillhöra den egna kroppen.

Några av mina förfäder vandrade in i Sverige när inlandsisen drog sig tillbaka och var de kom ifrån har jag ingen aning om. Sedan kom en ny våg av mitt kulturella och genetiska ursprung hit på slutet av 1500-talet och början på 1600-talet. De kom österifrån och söderifrån.

Söderifrån kom de från Frankrike, Tyskland och Belgien. De var med, eller kom i samma veva som de som kom att bygga upp Sverige som en ekonomiskt och kulturell stark nation. De kom till de Svenska järnbruken och tillsammans med  andra då, nyligen invandrade människor och sannolikt också tillsammans med de som vandrat in tidigare, var de med att dana det som senare blev den typiskt svenska folkrörelsen, folkhemsideen. Där utvecklades folkskolan, biblioteksrörelsen, fack-föreningsrörelsen e t c.

Vi är en stark och trygg nation och jag vet att de människor som kommer hit nu är viktiga pusselbitar för att jag skall kunna integrera mig med ytterligare en aspekt av mig som jag kanske inte varit i kontakt med sedan mina förfäder vandrade ut ur Afrika och jag för länge länge sedan förlorade mitt svarta pigment i huden.

Svartskallar är vi allihopa, allihopa, allihopa
Ja mé och du mé
Jag mé och du mé

Det är ett faktum!

Pluralismen, jämställdhet, tolerans och  multikulturarism är vad jag förknippar med att var en medmänniska i det land jag lever i - ett samhälle som vuxit fram till att bli ett öppet och värdig samhälle där alla skall kunna känna sig trygga att stå fram med sin särart om hen så vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar