fredag 19 december 2014

Varför kände jag sorg igår över Göran Hägglunds utspel?

Ja, varför? Jo jag känner sorg när jag uppfattar att människor stänger sina hjärtan. Och det är nog det jag känner också när jag hör företrädare för SD uttala sig om integration. Jag känner sorg över att det inte  verkar vilja ta chansen att bli integrerade - det verkar som att de inte vill vara med - det gör mig lite sorgsen. Jag är inte sorgsen över att de stänger invandrarna ute.

Rent konkret kan man lösa förläggningsproblemet med både asylsökande människor och hemlösa genom att göra om det militära försvaret till ett civilt försvar. Ställ upp militärtält i städernas parker. Organisera det gärna på ett militäriskt vis, med eldvakter och även vakter utanför tälten på nätterna.

Finns där andra lokaler, slott, sommarstugor, nerlagda vårdhem e t c är det naturligtvis inte fel att använda dem, men jag tror det skulle vara en fin symbolhandling om det i varje större samhälle finns ett eller fler militärtält som erbjuder tröst, skydd och värme åt den som behöver.

Med ett skrotat militärt försvar skulle denna militära operation dessutom inte kosta något utöver vad militären kostar idag.

Jag är själv utbildad sergeant och kvartermästare i det militära och jag beundrar militärens förmåga att organisera och leda människor. Ställer man om försvaret till att värna om de svaga, att värna om ekologi  e t c så skulle det dessutom skapa mängder med jobb både i Sverige och på sikt kan de även bli en exportvara.

Även kyrkan har en roll att spela. Öppna era kyrkorum för de som behöver värme, husrum och förplägnad. Öppna era hjärtan och tillåt er att integreras. Integration har ingenting med politik att gör. Tvärtom! Bara du kan öppna dit hjärta och integreras med ditt ursprung. Det är ok om du inte vill eller kan, just nu, men det gör mig lite sorgsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar