onsdag 13 maj 2015

Den bästa av världar

Jag förundras över hur mycket bra information det finns.

Jag var på Stadsbiblioteket i Göteborg här om dagen och lyssnade på "En akademisk kvart" Det var forskare Lina Bunketorp Käll som berättade om hur man vetenskapligt belagt att mer fysisk aktivitet på schemat gav förbättrade skolresultat.


Min dotter är sex år och hon börjar förskoleklass i höst. Jag kommer att ta med mig den här undersökningen och fråga hur man ser på fysisk aktivitet på skolan där min dotter kommer gå gå.

Vi människor har för första gången på länge förutsättningarna att leva i den bästa av världar och det innebär att medvetet leva i utrymmet mellan att vara och att inte vara.

Shakespeare skrev; att vara eller inte vara är frågan. Jag kontrar med; att vara och att ickevara växelvis, är lösningen.

Att vara är den den aspekt av tillvaron där jag är i ett upplevande, kännande medvetandetillstånd. En plats där jag kan vila och hela mig själv. Det som bland annat gör det enklare att vara där allt oftare, är att vetenskapen som studerar det som finns i ickevarandet, som har mer med tänkande att göra än att känna har kommit så långt att jag inte längre behöver fundera så mycket över vissa saker, som exempelvis huruvida barn skall ha fysisk aktivitet i skolan eller inte.

Jag har valt att kalla ovanstående två medvetandetillstånd för nuvarandet och frånvarandet. Förståelse för dessa två medvetandetillstånd och hur jag kan navigera fram och tillbaka mellan dem är fullt tillräckligt för att jag skall leva i den bästa av världar i harmoni med med min omgivning. 

Det som tar mig till nuvarandet är medkänsla och acceptans och frånvarandet hamnar jag i genom mina motkänslor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar