fredag 2 augusti 2013

Befriad från.....?

Det befriande i orden "Jag är den jag är" ligger i ett accepterande i att jag är människa. Ett accepterande i att vara allt som det innebär att vara människa. Befriad till att vara ond, föraktfull, ledsen, rädd och glad, skojfrisk, rolig, lortig, naken, kåt, och också uppkäftig, framgångsrik, uppskattad, och välnärd. Namnet Jesus kommer från arameiska, Yeshua, med betydelsen "JHVH" fälser. Betydelsen av namnet Jesus blir "Jag är den jag är" frälser. För mig hänger det samman först när jag tänker i termer av att bli befriad till något, i stället till att bli befriad från något. Jag har alltid känt mig besläktad med det Jesus står för, nu förstår jag varför. Det är när jag kliver ner ur mitt mentala fängelse och befriar mig till att vara den jag föddes till att vara, halvt människa, halvt djur, en poet, en far, en krigare. Då och där mitt i livet, must och mylla, blod, svett och tårar, finns också en kanal till något som kan beskrivas som evighetens tysta eko.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar