onsdag 11 juli 2012

Personligt ansvar

I en skön ny värld tar tillräckligt många människor personligt ansvar. Det är otidsenligt att straffa andra. När du straffar en annan människa för något hen (han/hon) har gjort, begår du ett minst lika stort brott som den du straffar har gjort. Framför allt drar du dig djupare in i ditt eget fängelse. Jag mikrobiologen och du kåkfararen är ytligt sett av olika världar, men dig och mig är samma sak. Det är förståeligt att du vill straffa någon annan, men det är inte speciellt upplyst. Det är faktiskt ganska korkat, det är som om en arm på en bläckfisk skulle låsa in en en annan arm på samma bläckfisk, för något som den "felande" armen gjort. Armen som håller lagboken kan låtsas att han inte känner sin ångest eller vad det nu är han inte vill känna, när han låser in den "felande" armen, men hela bläckfisken fungerar inte speciellt bra när en arm är inlåst. Det är ett mycket högt pris du betalar för att inte ta personligt ansvar. En stor kostnad är att vår planet miljömässigt håller på att gå i kaputten.

för dig är jag mig:

för dig är jag mig
mig är i dig
dig är i mig
ser mig,
när jag är i dig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar