söndag 29 juli 2012

Svar till Anonym 26 Juli 2012

Hej Anonym 26 Juli 2012!

Nu har jag funderat lite och rådfrågat min visa fru. Det är alltid en grannlaga uppgift att ge andra människor råd i andliga frågor. Vad man än säger riskerar att bli mystiskt eller konstigt i en annan människas liv. Du ställer en konkret fråga om den man du håller kär; "Hur kan jag hjälpa honom?" - att bli hel. Jag tycker det första man skall fundera på när man skall "hjälpa" någon annan är huruvida man gör det för sin egen skull i första hand, eller om man uppriktigt i första hand gör det som en tjänst för den man vill hjälpa (detta var det min fru gav mig som visa ord till dig). Det är okej om man gör det för sin egen skull, men det är bra att man i så fall är medveten om det. Mitt hetaste tips när det gäller att hjälpa en annan människa att bli hel är att så långt som möjligt vara hel själv. När du är hel skapar du ett utrymme där människor du möter lättare kan bli hela. Du underlättar den andliga processen ungefär som värme som hjälper till att smälta is. Bättre hjälp är svårt att finna. Vad innebär det att vara hel. Jag vill säga att du vet när du är där, och är du inte riktigt säker så kanske du håller på att lära dig känna igen när du är hel och när du o-hel, när du är i motstånd. Din man, du och jag är i grunden hela, hela tiden, men vi glömmer ibland eller kanske ofta, vem vi är. Jag glömmer mig flera gånger om dagen - då är det bara att ruska av mig dammet och igen välja att vara hel - att känna. Att var hel eller inte hel är som skillnaden mellan mono och stero - på ett sätt ingen revolutionerande skillnad, men ändå så stor skillnad. Ett annat hett tips är att du lär dig älska allt det hos din man, det som du idag inte uppriktigt älskar - det i sig är en väg att bli hel. Lycka till för dig och den man du håller kär.

1 kommentar:

  1. Hej igen.

    Stort tack för att du tagit dig tid att ge litet ljus åt mitt dilemma och min fråga.
    Jag är inte van vid att reflektera över frågor som dessa och jag vill så gärna förstå men jag behöver hjälp.
    Nu har han lämnat mig för att få tid på egen hand att finna sig själv. Det känns så otroligt tungt att inte få vara där.
    Jag hoppas innerligt att han ska finna sin väg och få sinnesro. Han är en underbar man och jag önskar att han finner det han behöver.

    Stort tack för din tid och ditt engagemang vilket var otroligt värdefullt för mig. Kom ihåg att hälsa och tacka din fru för kloka ord :)

    Jag önskar dig/er en fortsatt underbar sommar!

    /Anna

    SvaraRadera