onsdag 9 oktober 2013

Gud är värdelös ! ?

Gud är värdelös, det kanske låter lite väl magstarkt. Jag har spetsat till det lite. Vad jag menar är att Gud inte värderar sina skapelser, så är det åtminstone med den Gud, som jag känner som en ren andlig kontakt. Att värdera tillvaron det är något vi människor ägnar oss åt. Jag skall skriva en bok om detta, som jag kommer tillägna mina förfäder, som på olika sätt sökt den andliga kontakten, både inom frikyrka och på olika sätt utanför kyrkliga sammanhang. Jag talade med en pastor senast igår att jag definierar mig inte som kristen, men jag känner mig ändå hemma i samspel med det han visar mig i sitt sätt att möta mig och andra. För mig är den rena andliga kontakten det som är viktigt och för mig spelar det ingen roll hur man väljer att upprätthålla denna kontakt. Fungerar det att stå på huvudet så är det bra, om det hjälper att tro på Jesus eller att vända sig till Mecka så är det bra. Jag är helt övertygad om att det är den andliga samhörigheten alla människor söker efter. Ävenså den som tar droger, begår brott, eller i ren desperation tar livet av sina barn - det är inget annat än tillfällig andlig kontakt på burk, men önskan om den andliga kontakten skiljer sig inte från någon annan, kanske mer "välartad" persons önskan.

5 kommentarer:

  1. Men, allvarligt talat: nu har du väl tappat greppet om begreppen ändå! Är det inte svårt nog med språkets inneboende begränsningar? Man behöver väl inte slänga den konventionella innebörden av "andlig" på soptippen, eller? Å andra sidan kanske du bara är i behov av lite uppmärksamhet - väl bekomme i så fall!
    Niklas

    SvaraRadera
  2. Ja det är väl just den konventionella innebörden i orden som försvårar kommunikationen mellan människor. Jag tänker att en andlig dimension på tillvaron fanns långt innan någon konvention överhuvudtaget skapats. Jag har respekt för att du använder ordet andlig på ett aningen annorlunda sätt än vad jag gör. Uppmärksamhet är ett annat ord som kan ändvändas på olika sätt. Jag är inte i första hand intresserad av den uppmärksamhet du hänsyftar till. Jag är mer intresserad att uppmärksamhet i den betydelse att jag kan frigöra mig från uppmärksamhet jag på olika sätt låst fast i mitt privata medvetande. Det är det som ger mig än mer kontakt med det jag benämner den andliga dimensionen i tillvaron. Vad skulle du kalla den icke logiska, tidlösa, outgrundliga, mystiska dimensionen av tillvaron, bortom konventioner och religiösa tankar, om inte andlig? Tideli, tideli pom…….

    SvaraRadera
    Svar
    1. "den som tar droger, begår brott, eller i ren desperation tar livet av sina barn - det är inget annat än tillfällig andlig kontakt på burk" menar jag är ett avsteg från den konventionella innebörden av andlighet. Kommunikation som förvirrar snarare än förenar, menar jag - även om jag förstår vad du avser. Individens tappade kontakt med sin andlighet kan leda till alla möjliga destruktiva skeenden präglade av jagets grad av okunnighet. Det i sin tur tillhör livets dans alldeles oavsett hur man betraktar den, men inbegriper ändå individer som värderar saken utifrån sin egen okunnighet. Jag kanske har fel, men ditt sätt att uttrycka dig kan nog missförstås av många.

      Niklas

      Radera
    2. Hej Niklas.

      Du har helt rätt! Det känns som att du är en mycket ödmjuk och vidsynt person. För mig blir det intressant att du förstår mig även när jag skruvar till det på gränsen till vad som blir greppbart. I min "varudeklaration" skriver jag att syftet med min blogg är att utforska olika idéer. Jag har redan publicerat en nästan tom bok, som ett extremt uttryck (eller icke uttryck) i ena änden på skalan och inlägget ovan som du gett kommentarer till kanske kan placeras i yttersta kanten i den andra änden av skalan. Det ger mig de yttersta gränserna för hur jag skall uttrycka mig om jag vill förmedla något inom det andliga området, som också når en bredare publik. Jag ruvar på en bok som tar avstamp i väckelserörelsens och folkbildnings framväxt under mitten av 1800-talet och fram till nu. En bok som har som syfte att hjälpa människor att navigera i det andliga fältet och samtidig berätta en intressant historia. Allt bygger på egna erfarenheter speglade i några av mina anfäders egna erfarenheter.

      Lars

      Radera
    3. Perfekt.
      Vi kan ej värdera våra syften och handlingar. Men om de är "våra" personliga, då skapar de negativitet. Oavsett hur gott syftet är.
      Gud är allt och inget.
      Det vi inte kan sätta ord på. Gud är ATT han är.
      Jag kallar det poesi,

      Radera