tisdag 1 april 2014

Ut- och Inandning

Nuvarandet relaterar till Frånvarandet ungefär som utandning relaterar till inandning

Frånvarandet är en konsekvens av det sätt på vilket Universum fungerar. Vilket i sin tur sannolikt är anledningen till varför man inom andliga traditioner talar om att man efter ett andligt uppvaknande måste lägga lite uppmärksamhet på att hålla sig 'vaken'. Gissningsvis är det också åtminstone delvis anledningen till varför man inom organiserade religiösa traditioner samlas till Gudstjänst och liknande - det är ett sätt att återfå kontakt med Gud (Nuvarandet). 

Allt i universum spinner och vrider sig och det är sannolikt detta som orsakar fenomenet att man helt plötsligt tappat den sköna kontakten man hade med Gud. Man blir vred/vriden/vredgad i sin egen essens, sannolikt som en konsekvens av att allt i Universum man står i kontakt med också har vridit sig runt sig självt. 

Om man inte är vaken och upptäcker detta hos sig själv och känner medkänsla för den egna vredheten, så börjar man skapa motkänslor och man börjar projicera den egna ilskan på omvärlden. Det är inte Kalle som gör dig arg - du har missat känna medkänsla för att Universum i sin helhet har vridit sig. När du väl missat det Gud själv skapat, då kan du skapa alla möjliga dramer och alla möjliga historier för att rättfärdiga att du själv, för det mesta ovetandes, har missat att älska Gud när hen vrider sig.

Det är också här kopplingen finns mellan Gud och skapelsen. Jag vet inte varför Nuvarandet vrider sig. Jag vet inte varför allt i universum spinner och vrider sig, men jag kan känna vridningen i mig själv flera gånger varje dag. Speciellt när jag vaknar på morgonen. Jag kan vakna och vara omotiverat arg på min fru utan att vi har talat med varandra. När jag kommer på att Universum har vridit sig sedan jag senast var vaken kan jag ge lite kärlek och uppmärksamhet åt hens (Guds) vrede - då släpper ilskan mot min fru och kärleken stiger åter i mitt inre.

Motkänslor leder till evolution (andlig och materiell och biologisk inveckling). Det är Gud som självt vrider sig och hens egna skapelser som genom motkänslor driver evolutionen framåt. 

Ja visst det naturliga urvalet sållar naturligtvis ut de skapelser som har överlevnadsvärde. Här håller jag som fil dr i mikrobiologi med mina Naturvetarkollegor. Men det är fenomenet att Nuvarandet vrider sig, som orsakar att evolutionen fortskrider och orsakar att nya arter plötsligt stiger fram som, ut ur tomma intet!

Jag kan inte bevisa min tes - men jag upplever det lika tydlig som jag känner vinden smeka min kind. Så vad jag talar om är en upplevd sanning - sedan är det inte långsökt att dra slutsatsen att det jag upplever rent fysiskt i min kropp är ett uttryck för det som sker överallt annars i Universum.

Du är inte (åtminstone helt uppenbart) ansvarig för att du är vriden  - du är dock i högsta grad ansvarig för var du gör med med det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar