måndag 8 oktober 2012

"Hållbar utveckling" ett medvetandetillstånd

Precis som jag beskrev att Gud och Jesus måste referera till olika medvetandetillstånd för att det skall bli begripligt för mig, så tror jag även att "hållbar utveckling" är ett medvetandetillstånd. Ett visst medvetandetillstånd hos mänskligheten kommer att möjliggöra ett ekologisk, ekonomisk och socialt "uthålligt samhälle". Här ligger "problemet" och lösningen. Det är som ett äktenskap. För att mötas i kärlek måste du hoppa och förbehållslöst välja kärlekens väg, utan garantier på att det skall fungera, utan garantier att du får något tillbaka. Jag tror något liknande måste ske på global nivå när det gäller ett "hållbart samhälle". Tillräckligt många människor måste hoppa och våga mötas i det medvetandetillstånd där "hållbar utveckling" är möjlig. Jag tror inte det handlar om att du överlämnar dig till något som inte är du - du går bara över till en annan aspekt av dig själv. Naturligtvis är all kunskap om miljö och teknik e t c otroligt betydelsefull. Men det avgörande är ett skifte av medvetandetillstånd. Precis som i äktenskapet. Där spelar det ingen roll hur mycket kunskap du har om relationer e t c, det avgörande (för ett kärleksfullt äktenskap) är om du väljer att flytta dig till den plats där kärleken bor. Det kan vara skrämmande, om inte annat för att det kan kännas ensamt till att början med innan du återerövrat denna del av dig själv. Det var ett tag sedan du var där så det kan vara ganska tomt i det utrymmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar