tisdag 16 oktober 2012

Svar till anonym 15 oktober, - Varför är det lämpligt just nu

Du frågar varför det skulle vara lämpligt nu (kommentar till gårdagens inlägg), jag ser det kanske mer så att det är möjligt nu, men det kanske är det du menar med din fråga? Vad tror du? Varför är det möjlig att skapa du sköna nya värld nu? Eller vad behöver du göra för att göra det möjligt i ditt universum? För mig personligen är det mer än möjligt, det är verklighet. Kan jag skifta så kan andra, det krävs ingen speciell intelligens för att göra skiftet. Min dotter (3,5 år gammal) kan ta moget ansvar. Hon sitter och tittar på askungen nu. Och innan hon började sa hon att den är ganska lång och att hon får ont i huvudet av att se hela filmen, men; "det gör inget". Kanske hade det varit klokare att stänga av efter en stund och se resten senare, men den viktiga poängen är att hon tog ett moget, avsiktligt beslut. Kan hon så kan andra leva sina liv avsiktligt. Samtidigt som att det är möjligt att göra ett skifte (Några exempel på saker som bidrar: Internet bidrar till att sprida bra idéer, det finns stort intresse för och många utbildningar i personlig utveckling som syftar till ökat ansvarstagande) kommer vi också närmare den punkt när vi kommer tvingas nyktra till och ta äkta ansvar på grund av nu rådande bristande miljöansvar. Vilken värld vill du leva i? För mig är svaret kristallklart och jag vet också att jag själv måste bo i den värld jag vill skapa.

1 kommentar:

  1. NEJ, en 3,5 år gammalt barn KAN inte ta ett moget, avsikligt beslut. Hur mycket du än tror det, hur mycket du än vet det så stämmer det inte överens med barnets verklighet. Bara med din verklighet/övertygelse/ eller vad du väljer att kalla det. Läs exempelvis boken; Sue Gerhartt, kärleken roll, hur späbarnets och barnets hjärna utvecklas från födseln och framåt. Ett barn i den åldern har inte en hjärna som äger den förmågan du beskriver. Än värre är att din övertygelse, om det nu är det, kan ha en skadlig inverkan på ditt barn om du i vardagen tillmäter barnet egenskaper som det inte har och som egentligen handlar om din egen inre verklighet. Jag ber dig! att om detta stämmer, att din egen inre verklighet återkommande är av mystikens form, så sök hjälp då detta är ett kännetecken på gränspsykotiska tillstånd som behöver behandlas inom vuxenpsykiatrins ram. Utsätt inte dig själv och dina närmaste för detta tillstånd. Skrivet i all välmening och omtanke.

    SvaraRadera