torsdag 13 september 2012

aproximtionsmetoden?

Jag tror det finns något som heter aproximationsmetoden inom matematiken. Det är åtminstone det namn jag sätter på en metod jag använder mig av ibland när jag skall lösa ett praktiskt matematiskt problem, där jag inte kommer ihåg vilken formel jag skall använda mig av. Jag helt enkelt gissar ett svar och sedan använder jag det i min beräkning och sedan använder jag det nya resultatet och stoppar in det i min ekvation och gör om hela proceduren tills jag kommit fram till ett svar som stämmer med verkligheten. Jag provar mig helt enkelt fram. Ungefär på samma sätt fungerar mig blogg. Jag skriver något, tar ett steg tillbaka och betraktar resultatet av vad jag skrivit och så skriver jag något nytt som ligger lite närmare "sanningen" i det jag vill uttrycka. Jag har skrivit i min blogg att jag är upplyst. Syftet med det är att locka ut både dig och mig på banan. Jag har tidigare beskrivit vad det är för medvetandetillstånd jag avser. Jag har dock kommit en bit närmare verkligheten. Det jag försöker sätta ord på handlar snarare om att vara en som tänder lampan, än att vara en som blir (är) upplyst. Intressant idé - jag har bloggat ett halvår och kommit fram till att jag inte alls är upplyst - jo, ja visst ibland är jag det, exempelvis när min fru ser på mig med kärlek - jag är snarare en ljussättare. Jag har känt mig obekväm med att utge mig för att vara upplyst. Men det har fyllt sin funktion att hitta rätt etikett. Att vara ljussättare känns ansvarsfullt och potent på något sätt. Det är något jag kan stå för. Lars André 2012-09-13

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar