måndag 10 september 2012

Gud är värdelös

Kanhända det låter hädiskt att säga att Gud är värdelös. Vad jag menar är att Gud är det som är innan det skapats en definition. Gud kan ha ett värde för dig och mig, beroende på hur vi använder eller definierar det, med Det själv (Gud) är obegränsad möjlighet utan definition - och i den meningen är det något värdelöst. Allt som har definition och värde (bra eller dåligt) utgör referenspunkter för det Gud inte är. Är det, Det själv som skapat vår värld för  att ha något att förhålla sig till? Kanske? Eller så är det bara en konsekvens av att att det är som det är. Frågan är vad skall jag ha denna kunskap till. Vad vill jag skapa här näst? Helt klart tillåter Gud att man betraktar världen från möjligheternas horisont. Det är inget nytt och inget konstigt med det jag säger. I slutet av 60-talet satte amerikanarna en man på månen och den viktigast bedriften med det var att Kennedy tog kontakt med "Gud" och från den horisonten uttryckte en dröm, en önskan, en vision om att sätt en man på månen. Så har människor gjort i alla tider, så gör du och jag hela tiden i vårt dagliga liv. Vi skapar nya saker, nya händelser, som vi inte visste om, innan vi skapat dem. Det kan kännas som magi ibland och det kan vara en så vardaglig företeelse att vi inte uppfattar och uppskattar magin i det hela. En förutsättning för att skapa något riktigt storslaget är att jag åtminstone till en viss del har kontakt med det odefinierade utrymmet mellan dig och mig. Och det ligger inte långt bort. Det räcker dock inte med en tro på Gud, du måste vara i det utrymme som du kan benämna på ett sätt som passar dig och där skapa din tro på det du vill se manifesteras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar