måndag 10 september 2012

Vikten av att förstå hur man sätter gränser

Den viktigaste tillgången jag har är att jag tidigt i livet fått lära mig att hitta och att sätta gränser. Tidigt fick jag lära mig att identifiera, att ha och att ta ansvar för gränssättning. Därför är det naturligt att jag valt en väg i andlig utveckling som i huvudsak syftar till att förstärka förmågan att jag själv medvetet sätter gränser för vad jag upplever. Min erfarenhet säger mig att människor som är bra på att förstå vad gränser är, är naturligt "goda" och medmänskliga, inte för att de har kunskap om goda idéer som de lärt sig använda i olika sammanhang, utan medmänskligheten blir en konsekvens av deras naturlig kontakt med det som förenar oss i utrymmet mellan dig och mig. Jag gissar att ett visst mått av påbud är nödvändigt i barnuppfostran, men är glad att vi (jag och min fru) lagt stort fokus vid att lära vår dotter att hitta och förstå gränser i tillvaron. Den person som skapat en utbildning i vad gränssättning är - ytterst vad medvetandet är och hur det fungerar - är Harry Palmer. Utbildningen heter Avatar®. De utbildningar han erbjuder finns inte i den vanliga akademien, men står helt klart som en parallell utbildningsväg, jämsides och likvärdig med akademin. Från grundskola till doktorshatt har jag spenderat drygt 20 år av mitt liv och Avatar har funnits med mig i sedan 1996 (i 18 år). Avatarutbildningen har gett ett djup som helt överensstämmer med och kompletterar det en doktorsgrad i akademin gav mig. Den "vanliga" skolan gav mig stor förståelse för mycket av det som finns i tillvaron och forskarutbildningen gav mig indirekt en andlig fördjupning, eftersom mycket inom forskning just handlar om att medvetet avgränsa och definiera olika företeelser (du kan läsa mer här). Avatar knyter på ett fint sätt samman det jag fick i den "vanliga" skolan. Andlig utveckling sker som en konsekvens av att du själv medvetet definierar tillvaron! Du behöver nödvändigtvis inte hitta på nya företeelser och nya sätt att definiera saker på men du måste medvetet förhålla dig till tillvarons ting. Därför är Varsevarande (Midfulness, Medveten Närvaro) en nyckel till andlig utveckling. Allt annat är mer eller mindre intressanta upplevelser av olika definierade ting eller företeelser.

Avatar® är ett varumärke registrerat av Star's Edge Inc. Alla rättigheter är reserverade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar