lördag 3 november 2012

Jag har ändrat åsikt

24 september skrev jag

"Jag läste en notis i Sändaren idag som berättade om Dalai Lama som på sin Facebooksida hade skrivit att han tyckte att religionerna har tjänat ut sin roll och att han förordar att mänskligheten skaffar ett annat sätt att hantera ämnen som etik och moral. Jag håller med Dalai Lama." 

Jag fick en ny tanke idag som säger att religionerna har en ny uppgift, nämligen att visa på att alla människor i grunden är väldigt lika varandra och att det nu kan blir religionens uppgift att stå för integreringen av olika trossystem. Man kan se en parallell mellan en enskild individs splittring av det egna psyket i olika identiteter, arketyper eller hur man nu vill benämna det, och uppdelning av människor i olika religioner och olika kulturyttringar. Jag tycker mig se en pågående integrering mellan olika religioner och kulturer, på samma sätt som jag ser ett ökande intresse hos enskilda individer att bli mer integrerade i sig själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar