tisdag 11 mars 2014

Jag har alltid gillat Jesus - jag har inte förstått varför

Jag gillar Jesus, men jag har haft svårt att få ihop bilderna. Jag gick i söndagsskola när jag var barn och jag fick en skön relation med Jesus. Jag fick frågan om jag trodde på Jesus, jag kanske var 5 år och jag lär ha svarat; ja, jag trodde nog på Jesus men han fanns nog inte där jag bodde, jag hade aldrig sett honom i min hemby.  

Den Jesus som är närvarande i mitt liv är identisk med det jag tidigare beskrivit som vägen till Nuvarandet. Kan det bero på att namnet Jesus lär komma ur arameiska och betyda JHVH frälser (Wikipedia)? 
Etymologiskt härrör namnet Jesus från arameiska ישוע, Yeshua, med betydelsen "JHVH frälser"


JHVH = Gud

Om man sedan tar i beaktande att Gud ofta översätts till "Jag är den jag är"  -

Jag är den Jag är "Jag kommer att visa mig vara" (hebreiska: אהיה אשר אהיה, uttalat Ehyeh asher ehyeh) är en vanlig svensk översättning (Bibel 2000 och andra) av det svar Gud använde i Bibeln när Mose frågade efter hans namn (2 Mos. 3:14). 

- Så tycker jag att min självupplevda sanning ligger nära det som Bibeln talar om.

Nämligen att; när jag accepterar att 'jag är den/det jag är' så befriar (JHVH frälser) det mig från Frånvarandet  och jag landar i Nuvarandet.

För mig är Jesus ingen person, objekt,  e t c, det är snarare en möjlighet eller förmåga/attityd att acceptera att 'jag (du) är den/det jag (du) är'.  Gissningsvis något vi alla är födda med så det kanske inte är så konstigt att jag upplevt att min Jesus, min förmåga/attityd till befria mig genom acceptans och medkänsla, alltid varit en del av mig själv.

Attityden 'Jesus' befriar mig fån ondo. Så länge som jag befinner mig i Frånvarandet så är jag mentalt korsfäst per definition. Attityderna 'Jag är inte', 'Jag kan inte', 'Jag vill inte' korsfäster och låser fast och skapar därmed världens oro och lidande.

Att vägen från korset går via 'Jesus' (via en attityd) behöver inte vara så kontroversiellt och helt klart kommer attityden; "du/jag är OK som du/jag är" eller liknande attityder att leda till försoning och det funkar garanterat på dig oavsett om du är en mulla, en sverigedemokrat, en bög, en svartskalle, en svensson eller hur du nu vill definiera dig själv.

Jag tycker inte det är långsökt att tänka att det fanns en eller fler personer för ca 2000 år sedan som tänkte så som jag beskriver ett möjligt förlopp ovan. Om så varit fallet hade de helt klart i första hand kunnat befria sig själva från sin egen andliga inveckling genom att ha en frälsande attityd. Och det är heller inte konstigt att tänka sig att människor som mötte dem uppfattade dem som att de besatt en speciell kraft eller förmåga. Nuvarandet har en märklig påverkan i världen. Det har det idag och det hade det sannolikt också, på Jesu tid.

Jag gillar Jesus!

P.S. Jag är inte aktiv på sociala medier, annat än denna blogg - och det var lite rolig och i högsta grad oväntat, att just 'Jesus' fick mitt första gillande på nätet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar