måndag 17 mars 2014

Märkligt

Världen snurrar på, men Nuvarandet (Gud eller vilket namn som passar dig) är som det alltid varit. Så är det i mitt liv, så har det varit så länge som jag minns. Jag var i Dalarna med min familj under helgen som var. Det är märkligt hur Nuvarandet är så mycket mer påtagligt på landsbygden. I stan måste jag aktivt flytta min uppmärksamhet ut ur livets brus för att känna Nuvarandet. Det är länge sedan jag bodde på landsbygden. Kanske man där måste skapa brus för att få balans i tillvaron? Jag sitter på mitt kotor i stan och skriver. Nuvarandet blir påtagligt först när jag flyttar uppmärksamheten ut genom fönstret och börjar känna livet utanför huset, mer påtagligt, än hur det är inom lägenhetens begränsningar. Det som sedan händer när upplevelsen smälter samman med Nuvarandet är att; livet fylls med något självklart, något som har sin egen mening och något som inte pockar på uppmärksamhet för att lösas eller förstås. Det är vad det är, och just precis bara vad det är! Detta Nuvarande skulle kunna vara 'Det nya livet', men speciellt nytt är det inte. Sannolikt fanns aldrig en tid utan Nuvarandet. Människor som går i krig för att strida om vem, vad Gud är, lever sannolikt inte i en daglig kontakt med Nuvarandet.

krokus
påskliljor
solen smeker yrvaket land
tideli, tideli, pom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar