onsdag 16 maj 2012

Är det kaxigt att kalla sig upplyst?

Det är alltid problem när man sätter en benämning på något, speciellt något som inte riktigt går att ta på. Jag tänkte på detta när jag reste hemåt med spårvagnen i dag. Jag passerade Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Mellan sjukhuset och Medicinsk Mikrobiologi finns en liten bergknalle där man ser berg i dagen. Jag tänkte att det där berget är mer upplyst än vad jag är - Det bara är. Den gula tegelbyggnaden som inhyser Medicinsk Mikrobiologi är genast lite mer invecklad och är därmed mindre upplyst än det råa berget. Jag tycker min dotter är klarare och mer upplyst än vad jag är, liksom min pappa som varit död nu i många år. När det gäller mig själv tycker jag att jag var mer speciell tidigare, medan jag nu blir mer och mer alldaglig. Det fick mig att tänka på min dikt, andligt utvecklad.

andligt utvecklad:



betongvägg - andligt utvecklad
den är vad den är
du och jag....

....vill vara något annat, än det som är


4 kommentarer:

  1. Hej!

    Ja det är väl det som är det svåra Att bara vara utan att klä på sig en personlighet som känns bra för stunden. Tex att ta på sig faridentiteten eller spårvagnsförare, professor eller helgon
    identiteten. De är bara masker inte mitt riktiga jag...som bara är...:)
    Have a nice week !

    SvaraRadera
  2. Lite masker, deppighet och annat grus i maskineriet kan vara bra vägvisare för när det är dags att byta växel. Jag hade en SAAB med frihjul, en gång. Frihjul innebär att man kan växla ner utan att använda kopplingen. Man bara släpper gasen och växlar ner. Vanligtvis använde man kopplingen för att växla upp till en högre växel. Jag lärde mig dock att växla upp utan att använda kopplingen. Jag lärde mig lyssna till och fram för allt känna in, när jag skulle växla upp. Det blev en sport och det var bekvämt. Att byta till ett mer levande sätt att möta världen gör man på samma sätt, man känner in var man är och så skiftar man medvetet till ett mer levande medvetandetillstånd. Som guide har man gnisslet i det egna inre (och yttre) maskineriet att lära sig lyssna till och att veta när det är dags att skifta spår.

    SvaraRadera
  3. Ja det känns stor skillnad när man bara är, och sen får en reaktion på någonting eller lägger ut en projektion på någon annan....
    Men det är klart lättare när man har en lugn omgivning och färre saker att bry sig om.....tex arbete :)

    Hälsningar
    Bertil

    SvaraRadera
  4. Det är helt klar lättare att vara 'upplyst' i en lugn miljö. Utmaningen är att gå ut och lysa upp en mer komplex situation.Här väntar de lite större vinsterna för dig själv och för de människor du berör. Hälsar Lars

    SvaraRadera