lördag 26 maj 2012

Lite masker

Lite masker, deppighet och annat grus i maskineriet kan vara bra vägvisare för när det är dags att byta växel. Jag hade en SAAB med frihjul, en gång. Frihjul innebär att man kan växla ner utan att använda kopplingen. Man bara släpper gasen och växlar ner. Vanligtvis använde man kopplingen för att växla upp till en högre växel. Jag lärde mig dock att växla upp utan att använda kopplingen. Jag lärde mig lyssna till och fram för allt känna in, när jag skulle växla upp. Det blev en sport och det var bekvämt. Att byta till ett mer levande sätt att möta världen gör man på samma sätt, man känner in var man är och så skiftar man medvetet till ett mer levande medvetandetillstånd. Som guide har man gnisslet i det egna inre (och yttre) maskineriet att lära sig lyssna till och att veta när det är dags att skifta spår.

2 kommentarer:

  1. Va bra du beskriver hur det är...

    SvaraRadera
  2. Tack Bertil!

    Jag tror det är syftet med min Blogg - att ta bort det konstiga och tillkrånglade kring mystiken.

    SvaraRadera