måndag 14 maj 2012

Levande, livgivande

Jag kom just hem efter att ha lämnat min dotter på förskolan. Ute är det lite fuktig, inte så varmt ännu, men vårens "prunkighet" hänger i luften. Det är mättat med något levande. Något jag tar med mig in i det Nya livet är mer av det som är levande och livgivande än dess motsats. Det blir också ett bidrag till det socialt och ekologiskt uthålliga samhället. Det räcker att titta på hur världen ser ut idag för att inse att motsatsen till något livgivande har varit mänsklighetens övervägande förhållningssätt att möta världen. Att vara levande är ett av många möjliga medvetandetillstånd – ett tillstånd jag nu avsiktligt väljer att verka utifrån. Jag kom att tänka på min dikt ”diverse” när jag vandrade hemåt nu på morgonen.

diverse:

vatten
blodiglar suger blodet
regnskogsgolvet fyllt av fukt och mylla
djupt i havet hajen snuddar vid min fot
håret fladdrar, hästen under mig, i sporrsträck
vulkanen ligger död
bergen, mörkret, kärlek
livgivande delar
av allt, som är

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar