torsdag 9 augusti 2012

"Åk hem svartskalle"


En iransk vän till mig hörde att det var bråk en trappa upp i hans trappuppgång. Han gick upp för att se vad det handlade om och två skinnskallar höll på att mucka gräl med en äldre man. Min vän gick in för att avbryta bråket, vilket resulterade i att skinnskallarna började bråka med min vän. ”Åk hem svartskalle”, sa de. Min vän funderade på om han skulle åka hem (gå ner en våning till sitt hem), men han bestämde sig för att stanna kvar med sin närvaro hos skinnskallarna, inte stanna i ett eget motstånd mot situationen, utan stanna med sin närvaro i sina egna och framför allt i skinnskallarnas känslor (mestadels rädslor gissar jag) och i detta Varsevarande fick min vän ingivelsen, att på uppmaningen; ”Åk hem svartskalle”, svara ”Varför skall jag åka hem, jag är en bättre svensk än vad ni är”. Skinnskallarna höll på att tappa hakan och lite vimmelkantigt frågad de ”Vad menar du?”. Min vän svarade ”Jag bor i samma land som ni, jag andar samma luft som ni och jag muckar inte gräl med mina medmänniskor - jag är en bättre svensk än vad ni är”. Min vän sa det på ett självklart sätt  - fortfarande utifrån ett Varsevarande. Killarna smälte fullständigt och gav min vän en kram och visste inte riktigt hur de skulle kunna belöna honom mer. Min vän blev belönad för att han stannade kvar och tjänade skinnskallarna (hjälpte dem att smälta ner deras självskapade frustration), i stället för att springa där ifrån. Jag är inte kristen (vad jag vet om) och jag vet inte om Jesus har funnits men jag tror att det man talar om som Jesus sätt att verka, stämmer helt och hållet överens med det sätt som min vän hanterade situationen i sin trappuppgång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar