tisdag 14 augusti 2012

Fick en intressant idé idag

Jag träffade en holländsk kvinna idag på båten, på väg mellan Göteborg och Fredrikshamn. Hon höll på att skriva en bok om vad bön är för något. Hon hade tidigare jobbat som präst under fem års tid och även hennes man var präst. Vi fick en väldigt fin kontakt. Hon sa några saker om vad hennes slutsatts var, omkring området bön och hon sa också något viktig som hade att göra med hennes förståelse för vad Nya Testamentet handlar om. Just då var mitt fokus på min fru och dotter som var på väg ner till lekrummet och en träff med Nicky Nyfiken, och jag följde med. Så jag skall inte referera vad kvinna sa, eftersom jag inte är helt säker på vad det var hon sa. Hur som helst,  för mig var det ett viktigt möte och jag fick fatt i något som börjat gro hos mig. Jag kan inte påstå att jag studerat bibeln i detalj, men jag gick i söndagsskola när jag var barn och jag har konfirmerat mig i svenska kyrkan och jag är genom min uppväxt i Sverige säkert i mångt och mycket påverkad av en kristen tradition. Jag betraktar dock inte mig som kristen. Jag "tror" inte på Jesus, däremot känner jag mig mycket besläktad med det som Jesus står för. Och ser jag mig omkring och tänker på människor jag mött så kan jag dra mig till minnes hur många personer som helst som är minst lika hela, heliga, medkännande människor, som jag tror det Jesus representerar är ett uttryck för. Jag kan till och med tänka mig att att de högst andligt (medmänskligt) utvecklade människorna finns på vår planet idag mitt i bland oss. Vi söker svaren i det förflutna, men det kanske är så att det bästa förebilderna finns här nu mitt ibland oss. Ett exempel är "Svartskallen" jag skrev om här om dagen. Jag berättade för prästen idag att jag skrivit på min hemsida att jag är upplyst, men att jag också skrivit att också du är det (åtminstone ibland). Hon höll med mig. Jesus, Buddha, Mohammed med flera har alla varit storslagna föregångare och plöjt upp marken för oss och vi skall vara tacksamma för det. Men är det inte dags att vi ser oss i spegeln och till oss själva säger; - hej på dig min vän, tack för det goda du gör för dina medmänniskor. Jag är övertygad om att i de värsta förbrytarna, som finns i vårt samhälle, finns också denna spegelbild, någon stans bland alla andra inte lika önskvärda bilder. Varför fortsätta vänta på Messias eller vad det nu är du väntar på - Du är ju redan här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar