måndag 6 augusti 2012

Så enkelt att tjäna andra

Jag har ägnat hela dagen åt att stryka tvätt. Så enkelt att tjäna andra. Tvätten skulle strykas under alla omständigheter - så enkelt, och så skönt att göra det i lugn o ro med attityden att jag tjänar min fru och min dotter (och mig själv) när jag stryker den tvätt som ändå skulle strykas. Det bli en form av naturlig meditation i vardagen. Det var en fin gärning Moder Theresa gjorde i Indien där hon tjänade de utslagna och fattiga. Det är inte lika spektakulärt att stryka familjens tvätt, men ur andlig synvinkel tror jag att resultatet för mig själv och mina nära och kära är minst lika spektakulärt, viktigt och befriande. Jag håller med om det som Moder Theresa skriver i en dikt; att "tjänandets frukt är frid". Att ägna sig åt andlig utveckling (självkännedom) i största allmänhet är ett annat klokt sätt att tjäna andra och det fina i kråksången är att alla vinner, även så du och jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar