tisdag 28 augusti 2012

En skön ny värld

Jag ser en skön ny värld växa fram. Jag är medveten om att där finns mörka fläckar på sina ställen, men jag ser verkligen en skön ny värld växa fram. Jag märker det på mina arbetskollegor, jag ser det hos min familj, jag uppmärksammar det i mötet med många människor jag har i mina dagliga kontakter. Vattnet strilar ner utanför mitt fönster och när jag upplever det i kontakt på samma sätt som jag är i kontakt med någons hud, som jag masserar, så sänder det signaler om att bättre tider väntar. Kan jag så kan du. Att känna kontakten hud mot hud, eller hud mot Gud, eller hud mot varsevarandet (ursprungsvarandet, närvaron, materia eller vad som passar i din värld) handlar endast om att släppa det som står mellan dig och det som är skenbart skiljt från dig. Det är att sluta skapa det som inte fungerar. Och hindren finns endast i ditt eget sinne - och hindren finns endast i ditt eget sinne. Jag har förmånen att vara gift och att vara far till en underbar tjej. Det har lärt mig att jag är helt ansvarig (om jag väljer att se det så) för de konflikter som naturlig uppstå i mina relationer. När jag är i kontakt med varsevarandet, i kontakt med det som skapar mig som tomrummet mellan dig och mig, då har jag aldrig konflikt med mina kära. De gånger jag har konflikt, så har jag också tillfälligtvis tappat kontakten med Gud, om du vill kalla det så. Jag har vant mig att tänka på andras missnöjesyttringar mot mig, som att Gud bannar mig för att jag tappat hudkontakten med det vi kan använda det namn på, som vi trivs med. Gud bannar mig ungefär som min fru gör om jag masserar hennes fötter och jag tappar uppmärksamheten på att vara närvarande i kontaktytan, mellan min hud och hennes hud.

hudkontakt:

att känna
hud mot hud
hud mot Gud
hudkontakt

Lars André 2012-08-28

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar