tisdag 7 augusti 2012

Det börjar hänga ihop - grattis Björn

Jag har tidigare i min blogg skrivit att svaret och lösningen på Shakespears fråga; "att vara eller att inte vara är frågan" är; att vara och att inte vara är svaret och lösningen. Jag är inte tillräckligt insatt i vad Shakespear menade med sin fråga, men svaret och lösningen jag presenterar ger svaret och lösningen på hur man lever i det medvetandetillstånd som tillhör det Nya livet. Att leva i hjärtat och i intellektet samtidigt. Jag har tidigare nämnt att Björn Lindeblad  i sitt sommarprogram lanserade ordet varsevarande som en svensk motsvarighet till det engelska mindfulness. Är inte det en sammanfattning av lösningen på Shakespears fråga? Var-se-varande, Var = att vara, se = att inte vara (intellekt), och varande = tillstånd. Jag tror att jag är redo att säga grattis Björn, jag tror att du har funnit ett ord jag är redo att satsa på. Ordet varsevarande ligger också nära ordet varsebli, vilket är ett bra ord att beskriva en väg till "varsevarandet". Varsevarandet når man genom att träna upp förmågan att medvetet uppleva vad som helst. Och det gör man genom att träna upp sin avsiktliga/medvetna varseblivning. Man blir den upplevelse man vill uppleva. Exempelvis man ser på en sten och man bokstavligt talat blir upplevelsen sten. När man tagit denna förmåga så långt att man kan uppleva allt man möter utan motstånd, så passar det utmärk att kalla detta tillstånd för varsevarande (att vara och att inte vara). Grattis Björn! När man är i varsevarandet är det inte mycket kvar av det motstånd intellektet består av - kvar blir en medvetenhet som till större delen bara består av att man ser, betraktar det man är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar