måndag 27 augusti 2012

Jag ångrar två saker

Jag ångrar två saker i mitt liv. Den ena är att jag inte passade på att lära mig finska när jag bodde och forskade i Finland i ett och ett halvt år i mitten av åttiotalet. Det andra jag ångrar var en fråga jag ställde till en hövding, och före detta huvudjägare långt inne i Borneos regnskog. Frågan jag ställde var; "tror du på Gud". Jag fick inget vettigt svar överhuvudtaget. Hade jag ställt en mer öppen fråga kanske jag hade lärt mig något om hans föreställningsvärd. Nu efteråt förstår jag att det var en korkad fråga. Det är ungefär som att fråga en fisk om han tror på vatten. Fisken upplever kontakten med vatten hela tiden, som en del av sig själv. Fisken har aldrig varit på land och kontemplerat över frågan huruvida vatten finns, eller inte finns. Jag gissar att hövdingen där på Borneo hade direktkontakt med det vi mer invecklade människor kallar för Gud, på samma sätt som fisken har med sitt vatten. Jag fick ingen insikt i hövdingens föreställningar, men när jag tänker på honom nu, så ger det mig själv en bättre förståelse för hur vi människor tolkar företeelser på olika sätt. Det är inget nytt för mig att om man har olika bakgrund så har man olika föreställningsfilter som påverkar hur man tolkar omvärlden. Jag har dock inte riktigt tänkt på att ett medvetandetillstånd i sig så drastiskt påverkar hur vi tolkar olika ord. Jag står också på land i bland och saknar kontakt med vattnet och mitt högre jag, så med lite möda kan jag sätta mig in i hur olika ord används till vardags för många människor, men när jag simmar omkring där i vattnet och är i kontakt med samma varande (gissar jag) som hövdingen på Borneo var i kontakt med, så har jag exempelvis en helt annan tolkningsram för ordet ansvar, än hur det används i den gängse debatten (läs mitt inlägg från gårdagen). Med andra ord är det ganska korkat av mig att försöka få dig förstå hur jag ser på användningen av vanliga ord. Det är mycket bättre jag lockar dig till att hoppa i vattnet och släppa tron på vad du nu tror på som hindrar dig från vara ett med allt som är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar