måndag 4 juni 2012

Att vara utbränd är ett sunt och positivt inslag


Att vara utbränd är ett sunt och positivt inslag på vägen att bli frisk. Ju mer uppmärksamhet jag lägger på att leva det Nya livet, desto tröttare och mer kraftlös känner jag mig. Det är inte så konstigt eftersom jag tvingas konfronteras med mitt eget motstånd mot det levande. Jag känner igen mig i andras berättelser kring hur det är att vara utbränd och jag känner mig glad. Jag är på väg att komma ut på andra sidan, att vara fri från mina eget skapade motstånd mot livet. Jag har följt några utbrända människor på nära håll de senaste 10 åren och jag ser flera stycken som tagit sig igenom sina självskapade fängelser för att komma ut som fria varelser i ett Nytt liv. Jag skrev en artikel om orsaken till utbrändhet för några år sedan som du kan läsa här om du vill. När man talar om omvändelse i religiösa kretsar tror jag att man talar om en bestående, eller tillfällig känsla av befrielse när man skiftat uppmärksamhet från ett låst mentalt tillstånd till ett fritt mentalt tillstånd. En utbränd person som gått igenom sina egna motstånd omvänder sig bokstavligt talat. Det som tidigare skapade en negativ reaktion, möts nu av en accepterande inställning. Även om jag känner mig trött, så ser jag tjugo år yngre ut, än hur jag såg ut för trettio år sedan, när jag höll på att doktorera i mikrobiologi.

Den trettio år gamla bildens suddighet passar med min känsla, då.


  

1 kommentar:

  1. Med den blicken för 30 år sen är det svårt att tänka sig att du skulle bli så #gammal#
    som du är idag

    SvaraRadera