fredag 22 juni 2012

Du får vara sur på mig

När jag skulle natta min treåriga dotter i går kväll sa hon; pappa du får vara sur på mig, och mamma får vara sur på dig, och du får vara sur på mamma, och alla människor i hela världen får vara sura på varandra, och alla som är i himlen får vara sura på varandra. Kloka ord! När jag väntade på spårvagnen i går morse kom en tjugoårig flicka fram till mig och började prata med mig. Det var en trevlig tjej som var ute med sin pojkvän. Båda var städade men lite berusade. Det var ett trevligt samtal vi hade och det som fastnade hos mig var att hon berättade att hon tyckte att det var jobbigt att behöva bli vuxen, att börja ta ansvar för sig själv. Jag funderade hela dagen på anledningen till att hon tyckte det var jobbigt att bli vuxen och kom inte fram till något riktigt bra svar, men nu tänker jag att hon kanske inte fått växa upp i ett sammanhang där det är okej att vara sur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar