onsdag 6 juni 2012

Jag gissar del 1


Jag gissar att det är med livet som med ljuset. Du kan se ljuset som en våg eller som en partikel. Och om du ser ljuset som en våg eller partikel är beroende på hur du ser på ljuset när du betraktar det. Vågrörelsen ger känslan av något sammanhängande och partikeln ger en illusion av något avgränsat. Överfört på livet i stort och avgränsat till mänskligheten kan vi likna oss vid fiskarna i ett fiskstim. Du kan se dig som en partikel, som en avskild individ i fiskstimmet eller du kan se dig som en sammanhängande integrerad del av stimmet – se dig som att DU är stimmet. Två helt skilda upplevelser. I det ena fallet är du ensam och unik. Du är inte som alla de andra. Du lägger en hiskelig massa energi på att upprätthålla iden om att du speciell och massa energi går åt att skydda det som är ditt. Att uppleva sig som en enskild individ i stimmet är ett avgränsat medvetandetillstånd, att uppleva sig som DU stimmet är ett annat avgränsat medvetandetillstånd. Du kan själv välja vilket tillstånd som du vill skall dominera din mänskliga upplevelse.

integration I:



älskar du mig

finns jag i dig

hej rimmar på mig

jag är mig

man säger, mig får inte finnas

det är fel grammatik

hur kan du då älska mig




integration II:



finns inte mig

finns inte jag

då existerar inte vi

vem är vi då





integration III:



du kommer från ett annat land

jag säger att vi skall integreras

du finns

jag säger att du skall bli som mig

ja visst ja, mig finns inte i vår grammatik

vad jag vill är, att du skall bli, som jag är
det är lugnast, om inte heller du existerar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar