lördag 9 juni 2012

Jag gissar del 4


Ett sätt att bildligt beskriva några mänskliga medvetandetillstånd. Är att jämföra ditt medvetande med ett hav. Du kan uppleva att du är en enskild fisk fiskstimmet eller du kan uppleva att du är fiskstimmet. Du kan också uppleva att du är havet som omsluter fiskstimmet, eller att du står på land och betraktar havet med alla fiskar i. Detta är ingen filosofi eller teori jag talar om, det är ett bildligt sätt att beskriva verkliga upplevelser jag har och jag gissar att även du har eller har haft. Det finns också en möjlighet att leva i motstånd mot något av ovan – motstånd mot att vara en enskild fisk, motstånd mot att vara del av ett fiskstim e t c. Det är då det uppstår motkänslor som sannolikt är åtminstone är en del av orsaken till att man upplever sig själv som ett offer. Och helt klart uppstår det obalanser i kroppen när man har motkänslor mot sig själv. Läs mer här om skillnaden mellan medkänslor och motkänslor. Det Upplysta medvetandetillståndet jag talar om som är svårt att beskriva i ord, uppstår sannolik när det (åtminstone tillfälligtvis) inte längre finns något som helst motstånd mot att uppleva någonting av det som finns i ditt medvetande - inget motstånd mot att vara en fisk med med magont, inget motstånd med att inta synvinkeln att ta det absoluta ansvaret för att vara fiskstimmet, inget motstånd mot att stå utanför och betrakta allt. Inga motkänslor! Just då är du Upplyst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar