måndag 25 juni 2012

Jag frågade min treåriga dotter

Jag frågade min treåriga dotter om det det skulle vara okej om jag visar henne förakt. Hon visste nog inte vad förakt var när jag frågade henne, men hon visade mig vägen genom att säga; "visa mig förakt". Så jag gick in känslan och uttrycket av att vara föraktfull och hon log och sa att det var okej om jag visade henne att jag var föraktfull. Det gav mig insikten om att, sannolikt är det så att barnen redan lever det Nya livet. Då är det nog så att även förakt är en medkänsla. Man brukar tala om helig vrede och sannolikt är också det en medkänsla. Man är med själv och upplever det man skapat. Till skillnad från när man är i motkänslan av att vara arg. Man är inte där själv och upplever det man skapat - man försöker lägga det på den andra. Jag gissa att det är anledningen till att min dotter inte vill att jag blir arg på henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar